Laatste 2 weken..

5 december 2013 - San Diego, California, Verenigde Staten

Alweer de laatste 2 weken... De tijd is zo snel gegaan! Heel gek om te beseffen.

Vorige week was het Thanksgiving (Turkey Day) in Amerika. Iets waar ik heel benieuwd naar was om mee te maken. Eigenlijk gaat het maar om 1 ding: eten. Heel, heel veel eten, samen met je familie of vrienden. Thanksgiving was officieel op donderdag, maar op woensdag liep al de hele campus leeg. Na ongeveer 13u 's middags was het er doodstil, op enkele internationale studenten na...

Omdat ik nog nooit gevulde kalkoen gegeten had ben ik samen met nog 3 andere internationale studenten naar een uitgebreide Turkey Day Lunch op de campus geweest. Daar werden traditioneel Amerikaanse gerechten geserveerd en we mochten zoveel eten als we op konden... Gevulde kalkoen, pompoen taart en zoete aardappelen in marshmallows.. God-de-lijk!
Met een bijna exploderende buik heb ik de rest van de dag/avond met twee internationale vriendinnen doorgebracht. Na een uurtje uitbuiken zijn we zelf begonnen met koken. Een dag waarop ik de kokkin in mijzelf heb gevonden.. Letterlijk alles hebben we zelf gemaakt: bruschetta's, pasta (zelf gesneden) met diverse soorten kaas, quinoa met groente en zoete aardappelen, brood en een soort ragout. Maar het dessert was toch wel het lekkerste: pannenkoeken met rozijnen, poedersuiker en zelfgemaakte appelmoes met kaneel.. Zoals je snapt voelde we ons echt 3 hoogzwangere vrouwen toen we om 01.00u eindelijk uitgegeten waren..

De volgende ochtend vertrok ik naar Mexico voor een echte cowboy paardrijd belevenis. Back to basic: 3 dagen lang geen elektriciteit. Hoe heerlijk was dat! Op een Mexicaanse ranch hebben we 3 dagen geleefd met kaarslicht, kampvuur en houtkacheltjes om onze kamer warm te houden. Alleen dat op zich al was ontzettend leuk. Daarnaast kregen we het hele weekend, alwéér, het allerlekkerste eten voorgeschoteld. Dit keer echte traditionele Mexicaanse gerechten: varkensvlees, bonen, salsa's, taco's, rundvlees, guacamole, groentes, quesadilla's, nacho's.. van alles teveel en te lekker!
Natuurlijk hebben we ook Western Style leren paardrijden. Niet op normale paden, maar gewoon de bergen op en af. Ik met mijn hoogtevrees was aan het begin nog lichtelijk angstig of paarden wel zo steil bergen konden beklimmen en af konden zonder om te vallen of door hun voeten te zakken.. Maar na de eerste dag was iedereen zo verbaasd wat die beesten allemaal wel niet kunnen, dat je leert er gewoon op te vertrouwen. Hele mooie ervaring dus!
Wat ik ook nooit meer zal vergeten is de grensovergang van Mexico en USA. Wat een hel. Wel 3 uur hebben we in de rij gestaan (900m) voor de grenscontrole. Toen we daar eindelijk aankwamen bleek één van de Chinese studenten haar papieren vergeten te zijn mee te nemen. Haar geluk was dat we in een schoolbus zaten met 15 UCSD studenten, waardoor de kans dat zij ook een studentenvisum had groot genoeg leek en we de grens over mochten. Maar als je ziet hoe het bij die grenscontrole werkt, snap je waarom daar zoveel documentaires over zijn... Amerikanen zijn panisch!

Deze week was mijn laatste echt lesweek. Hoewel de examenweek officieel pas komende maandag begint, heb ik er deze week al 5 gehad: Ballet (2 examens), Jazz Ballet, Effective Oral Presentation en Competency & Behavioral Based Interviewing. Alleen mijn acteerexamen komt er volgende week vrijdag nog aan. Het was dus een stressvolle week, maar het voordeel is... Komende week ben ik t/m donderdag vrij!! En aangezien het mijn laatste week is, komt dat mooi uit..

Ook leuk nieuws: volgende week donderdag krijg ik bezoek! Goede vriend Bart Willemsen, die nu nog studeert in Canada, gaat een reis door Amerika maken en start natuurlijk 3 dagen bij mij in San Diego. Ik kan echt niet wachten :)

Nou ja, dit was het dan al bijna... 3,5 maand in San Diego zijn omgevlogen!! De eerste maand voelde als vakantie en de tweede had ik helaas erg last van heimwee.. Maar sinds enkele weken heb ik hier eindelijk mijn plek gevonden. Ik haal super goede cijfers (werd ook tijd) en leer steeds meer leuke, interessante mensen kennen. Juist nu dat ik bijna weg moet. Ik ga de universiteit ontzettend missen! Wat een fijne lessen en op een hoog niveau. Wat een leuke mensen - wat een fijne stad. Ik kan iedereen aanraden California te ontdekken.. Het duurt even voordat je echt gewend bent aan de "laid back" sfeer, maar na een tijd ga je echt veel waarderen!
Dit was zonder twijfel één van de mooiste ervaringen van mijn leven en hoewel ik hier eigenlijk graag nog veel langer wil blijven, verheug ik me ook op thuis. Mijn familie en lieve vrienden, mijn nieuwe kamer in Amsterdam en natuurlijk... afstuderen!

Hopelijk vonden jullie mijn reisverslagen een beetje leuk om te lezen.. Maar alle leuke dingen vertel ik nog wel eens als ik terug ben :) Hoop iedereen snel te zien!
Voor nu vast.. Happy December Days!

Xxx Max

1. Chlo:
    6 december 2013
    Een heel herkenbaar verhaal, fijn te horen dat het zo'n mooie ervaring is geweest. Ik had je niets anders gegund, en ik wist wel dat je over je heimwee heen zou komen. Ben heel trots! Maar blij om je over twee weken (OMG wat is de tijd snel gegaan) weer te zien. Geniet nog van de laatste dagen met Bart, je vrienden daar en uiteindelijk je ouders. En geniet van NY <3!! xx
  2. Je vader:
    Fijn dat je zo hebt genoten
    Heel erg fijn dat je nu eindelijk ook eens (bijna) elke les hebt gevolgd, er plezier in had en heel goede cijfers hebt gehaald.
    Heel heel heel erg fijn dat we je nu weer in de buurt gaan hebben.
    Veel plezier de komende week.
    Knuffel.
  3. Je vader:
    Fijn dat je zo hebt genoten
    Heel heel heel erg fijn dat we je nu weer in de buurt gaan hebben.
    Veel plezier de komende week.
    Knuffel.
  4. Tineke:
    11 december 2013
    Lieve Maxime.

Wat heb ik (en Joke natuurlijk) genoten van al jouw belevenissen. Doordat je zo beeldend kan schrijven waren wij er gewoon bij !
    Dank je wel.
    Fijne laatste dagen en tot spoedig ziens.

Kus Tineke